2010. május 17., hétfő

2,8 cm Schwere Panzerbüsche 41

28/20 mm sPzB 41
28/20 mm nehéz páncéltörő puska

A fejlesztés kezdeteivel a kúpos furatú páncéltörő lövegek általános részében foglalkoztam.

A fejlesztés további adatai

A Wehrmacht gyalogos egységeinél nagy szükség volt egy könnyű, nagy páncélátütő képességű fegyver kifejlesztésére. A nagy hóban, sáros, mocsaras és nehezen járható terepen a hagyományos páncéltörő lövegek mozgatása időigényes és sokszor lehetetlen volt. A Panzerbüsche 39 páncéltörő puska és a Gewehrgranat (puskagránát) csak gyengén páncélozott járművek ellen volt hatásos. A harcoló csapatok fegyvertárából tehát egy könnyen mozgatható, gyorsan kezelhető, kis kaliberű és rövid távon nagy páncélátütő képességű páncéltörő fegyver hiányzott. Ugyancsak nagy szükségük volt a légi deszant egységeknek is egy könnyű páncéltörő fegyverre, de itt a légi szállítás határolta be a fegyvereik tömegét és méreteit.
Ezeknek az igényeknek felelt meg a 28/20mm Schwere Panzerbüsche 41 kúpos furatú páncéltörő löveg. A fegyver ugyan nehéz páncéltörő puska, de valójában könnyű páncéltörő lövegnek számított.


28/20mm Schwere Panzerbüsche 41

A páncéltörő löveget a Rheinmetall közreműködésével, a Mauser-Werke fejlesztette ki Gerat 231 vagy MK8202 számon lajstromozta. A prototípus 1939-1940-ben készült el és 1940 június-júliusára legyártottak 94 (más adat szerint 30) páncéltörő löveget tesztelésre. A sikeres tesztelés után 1941-ben megkezdődött a sorozatgyártás. A fegyver gyártását 1943-ban a volfrám hiány miatt leállították.

Változatai:

2,8 cm sPzB 41 leFl 41 ( 2,8cm Schwere Panzerbüsche 41 auf leichter Feldlafette 41)
2,8 cm nehéz Páncéltörő puska 41 könnyű 41 lövegtalppal. Az ejtőernyős egységeknek kifejlesztett könnyített változat.

2,8 cm KwK 42 ( 2,8cm harckocsi löveg)
A löveg gyártására és beépítésére nincs bizonyíték. Egyes tanulmányok szerint az Sd.Kfz. 221 könnyű páncélautóba és az Sd.Kfz. 250/11 páncélvadász utász változatába építették be, de ezekbe valójában az sPzB 41 lett felhasználva.

Löveg fő részei:


Lövegcső:

Az 1730mm-es kúpos lövegcső a lövegzárnál 28 mm, míg a csőszájnál 20 mm belső átmérőjű. A lövegcsövet 12 huzaggal láttak el, 1370 mm hosszúságban. A cső hátrasiklásának csökkentés érdekében csőszájfékkel látták el. A „szoknyás” lövedék 28 mm-ről 20 mm-re préselődik össze a csőben, ami igen igénybe veszi a csőfalat még úgy is, hogy lágyacélból készülnek a „szoknyák”. Emiatt 500 lövés után a csövet cserélni kellett.

Lövegzár és helyretoló:

Vízszintesen mozgó ékzárral látták el. A lövegzárban van az ütőszeg, ütőszeg rugóval. A lövegzárat kézi karral mozgatták. A töltény betöltése egyesével, kézi erővel történt. A hidro-pneumatikus hátrasiklás szabályozóval van ellátva, mely a bölcső jobb oldalán volt.

lövegzár és mozgató kézi kar

lövegzár és mozgató kézi kar
Irányzás:

Az irányzást a löveg bal hátsó oldalán levő konzolon helyezték el. A löveg nyitott irányzék mellett, ZF 1x11 lövegtávcsővel is elvolt látva és a lövésztől függött melyiket használja az adott harci helyzeteben. Ezzel a távcsővel volt a 3,7 cm PaK 35/36-os páncéltörő is felszerelve. A távcső háromszoros nagyítást biztosított.

ZF 1x11º, DIGEE, Nr 795R (lövegtávcső nyitott irányzék nélkül)

ZF 1x11 típusú lövegtávcső irányzékkal (3,7 cm PaK)

ZF 1x11 lövegtávcső szálkeresztje

távcsőtartó sín recés rögzítő csavarral

Készült mesterlövész távcső is, valószínű nem nagy számban, melynek két kétcsöves nézőkéje igen nagy pontosságot eredményezett. Típus jelölése: M.S.W. 6x42 Gyártási kód: 27 Erfurt

Zielfernrohr M.S.W. 6x42

A kialakítása igen érdekes a két nézőke nem funkcionális, csak a lövész így használhatja bármelyik szemét lövésnél.

A sPzB 41 löveghez nagyobb kaliberű páncéltörő lövegekhez rendszeresített lövegtávcsövet is használtak. A fényképen ZF 3x8 lövegtávcső látható.


irányzás Zielfernrohr 3x8 távcsővel és a löveg töltése

Zielfernrohr 3x8 lövegtávcső

Lövegpajzs:

Az egyenes lövegpajzs, az 5cm PaK 38-hoz hasonlóan, két rétegben készült. Az egyes pajzslemezek 4 mm vastagok és 3,5 cm hézag van köztük. A lövegcső baloldalán levő irányzó konzolra külön, kétrétegű, kisméretű pajzsot építettek be, mely az irányzó lövészt védte a gyalogsági lövedékektől és repeszektől.


a két lövegpajzs

Lövegtalp szár és sarkantyúk:

Normál lövegtalp, nagy kerekekkel

A lövegtalp szár szétnyitható, négyzetes acélszelvényből készült, végén kisméretű sarkantyúkkal. A sarkantyúknak csak akkor volt szerepe, ha a löveget kerékkel használták (kerék nélküli harcállásnál a súlyeloszlás miatt nem volt szerepe). Az alsó és felső lövegtalp között gömbcsuklós kapcsolat van, így könnyen mozgatható volt a lövegcső.


lövegtalp szár csukott állapotban

Könnyű lövegtalp (leichter Feldlafette 41)

A ejtőernyős csapatoknak egy könnyebb és kisebb méretű lövegtalpat fejlesztettek ki a páncéltörő löveg légi szállítására. A lövegtalp hivatalos elnevezése:leichter Feldlafette 41. Az új lövegtalppal a löveg 139 kg kerekkel, vagyis 90 kg- al könnyebb a normál páncéltörő lövegnél.

2,8 cm sPzB 41 leFl 41

Készült háromlábú lövegtalppal is, mely valószínű a löveg fejlesztési időszakában készülhetett. A megoldás valószínű szállíthatósága miatt nem felelt meg a fejlesztőknek, bár stabilitás szempontjából ez volt a legjobb lövegtalptípus.


2,8 cm sPzB 41 háromlábú állvánnyal

Horch 901 gépkocsi lövegtalp kialakítása

Sd.Kfz. 250/11 csőszáj és irányzó konzol

Sd.Kfz. 250/11 lövegbeépítés
Futómű:

A futómű egyszerű, laprugós megoldású. A löveget általában kerék nélkül alkalmazták lőállásban. Ezáltal egyrészt alacsonyabbá tette a löveget, ami álcázás miatt volt igen fontos, másrészt a szétnyitott lövegtalp stabilabbá vált a lőállásban.

sPzB 41 lövegkerék nélkül

a könnyű sPzB 41 lövegkerék nélkül, angol zsákmányként,
az angol katona kezében egy PzGr.41 töltényt van (É-Afrika 1943 július 21)

A lövegkerék ki és visszaszerelése 30-40 mp-t vett igénybe. A löveg és az utánfutó tömlős gumikerekű, míg a könnyű lövegé tömör gumi.


sPzB 41 lövegkerék

Sd.Ah. 32/3 Anhänger kereke

könnyű sPzB 41 lövegkerék

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése