Német kerekes járműveken
5cm Pak38 Fahrgestell auf Schwerer Panzerspähwagen 8-Rad (Sd.Kfz.231-232)
A nehéz páncélautó program 1929-ben kezdődött és ennek keretén belül már 1932-ben a Büssing-NAG vállalat legyártott 123db Sd.Kfz. 231-32 páncélautót. 1943 szeptemberig 628 készült el a két változatból. Az Sd.Kfz. 231 nehéz páncélautó 2cm Kwk30 harckocsi löveggel gyártották, míg az Sd.Kfz.232 rádiós változat egyforma fegyverzettel.
Az 5cm PaK 38 sorozatgyártása 1940-ben megkezdődött és a Szovjetunió megtámadása után megjelenő, erős páncélzatú szovjet harckocsik miatt nagy hiány keletkezett mobil páncéltörő lövegekre. Ez is egy igen egyszerű megoldású löveghordozó volt, melynél a torony helyére építették be a páncéltörő löveget. Pontos gyártási adatot egyenlőre nem találtam.
Schwere Panzerspahwagen (5cm) 8-Rad Puma (Sd.Kfz. 234/2)
A II. világháború legjobbnak tartott páncélautója, melyet mozgékonyságának, erős fegyverzetének és páncélzatának köszönhette. Az egyes frontokon állandósult páncéltörő fegyverhiányát próbálták 1943-ben enyhíteni kifejlesztésével, bár mindösszesen csak 105 készült. A páncélautóba a Panzerkampfwagen II Leopard könnyű harckocsi lövegét és lövegtornyát építették be.
Német lánctalpas járműveken
5cm PaK38 Selbstfahrlafette auf Zugkraftwagen 1 t Demag (SdKfz.10/5)
A könnyű féllánctalpas vonató sorozatgyártását 1940-tól kezdték meg 100 LE Maybach HL42 TRKM típusú motorral és ez D7 típusnévvel vált ismertté. Ezt a változatot 1945-ig gyártották, mely a jármű sikeres szereplését bizonyítja. Az 10/5 változat az 5cm PaK38 önjáró löveghordozó, mely mozgékonysága miatt kedvelték a tüzérek.
Leichter Shützenpanzerwagen mit 5cm PaK38 (Sd.Kfz.250/8)
A féllánctalpas könnyű lövészpáncélos fejlesztése a Demag 1to. vontató (Sd.Kfz.10) és a Sd.Kfz.253 felderítő könnyű lánctalpas alapján kezdődött és sorozatgyártása 1940 augusztusában kezdődött. A mozgékony, jó terepjáró képességű csapatszállító egyik változata az 5cm-es páncéltörő löveg hordozója. A löveg tömegéhez azonban mind az alváz, mind a motor gyenge volt, így csak csekély számban gyártották. Egyetlen megmaradt példánya a belgrádi Kalemegdan Hadtörténeti Múzeumban látható.
5cm PaK38 auf Fahrgestellt PzKpfw.II. (Panzerjäger Marder II Ausf. A-C) SdKfz. 131
A korai Marder II változatok közé tartozik. A Panzerkamfwagen II tornyának helyére dobozszerű küzdőteret alakítottak ki, hasonlóan a Marder II szovjet 7,62cm változatéhoz. Az 5cm páncéltörő löveg gyenge tűzereje, a 7,5cm PaK40 sorozatgyártása háttérbe szorította a változat sorozatgyártását, ezért csak kevés számban készült (kb. 30-50db)
Panzer Selbsfahrlafette 1a 5cm PaK38 auf Gepanzerte Munitionsschlepper
A Borgward vállalat 1941-től gyártotta a könnyű lánctalpas lőszerszállítóját. Mivel a hadrendből kivont könnyű harckocsik átvették a lőszerszállítók szerepét, így mindösszesen 48 lőszerszállító lett legyártva 1942 januárig. Ebből a legyártott járműből alakították ki az önjáró páncéltörő löveget. A gyártási mennyiségről nincs adatunk, de a páncéltörő löveg tömege miatt, nem valószínű nagyobb számú gyártása. A hátrasiklási erő felvételére egy lehajtható talpat készítettek. Ez megakadályozza a jármű elmozdulását és a fellépő erőt átadja a talajnak. A megoldás elég primitív megoldás volt.
5cm PaK 38 auf Fahrgestellt PzKpfw.IV
1940 február-májusában 20db Panzerkapmwagen IV Ausf.C és D harckocsit Brückenleger IV hídrakó harckocsivá alakították át. Mint a korábbi hídrakó fejlesztések ez sem váltotta be a hozzá fűzött elvárásoknak, ezért egy részét visszafejlesztették különböző feladatokra.
Az egyik ilyen változat, amelynél a hídszerkezet helyére 5cm PaK38 páncéltörő löveget építettek be. A löveghordozó lenti fényképe 1941/1942 telén Harkov-ban készült.
Az egyik ilyen változat, amelynél a hídszerkezet helyére 5cm PaK38 páncéltörő löveget építettek be. A löveghordozó lenti fényképe 1941/1942 telén Harkov-ban készült.
Zsákmányolt harci járműveken
A francia hadjárat során, 1940-ben, számtalan francia harceszközt zsákmányolt a német hadsereg. Ezek német hadrendbe állítására Alfred Beckert, a kreefeldi Becker cég mérnökét bízták meg. Becker külön mérnökcsoportot (Baukommando) hozott létre a nagyszámú zsákmányolt jármű hadi hasznosítására. Az új páncéltörő löveg sorozatgyártása újabb átalakításokra késztette Beckert és csapatát. Ezek közül készült löveghordozók az alábbiak:
Selbstfahrlafette 5cm PaK 38 Panzerkampfwagen 35R(f)
1941 július 30-tól a 4,7cm cseh PaK és a német 5cm PaK 38 lövegek beépítését kezdték a zsákmányolt R 35 francia harckocsira. A lövegtorony helyére sík acéllemezekből készítették az 5cm páncéltörő löveg harcterét. Az így kialakított önjáró löveg 11,5t tömegű és 20km/óra sebességre volt képes. Az új felépítmény elöl 25mm, oldalt és hátul 20mm acéllemezből készült. A prototípus 1941 augusztus 1-re készült el. A prototípus azonban nem felelt meg a várt műszaki és harci előírásoknak. Ezért a prototípuson kívül több nem készült.
5cm PaK38 Selbstfahrlafette auf Caterpilar Schneider Panzerkampfwagen
A löveghordozót a La Roschelle francia kikötőváros védelménél alkalmazták a németek. A németek a háború során itt alakították ki az egyik legnagyobb tengeralattjáró bázisukat, melyet a szövetségesek 1944 szeptember 12-től folyamatosan támadták, de csak 1945 május 7-én tudták elfoglalni.
A Caterillar egy francia gyártású amerikai lánctalpas traktor volt, melyből a németek az első világháborúban kifejlesztették a Schneider harckocsit. A II. világháború végén, kényszerűségből löveghordozóvá alakították a traktor körbepáncélozásával.
A Caterillar egy francia gyártású amerikai lánctalpas traktor volt, melyből a németek az első világháborúban kifejlesztették a Schneider harckocsit. A II. világháború végén, kényszerűségből löveghordozóvá alakították a traktor körbepáncélozásával.
A 5cm-es KwK 39 L/60 harckocsi löveg
Az 5cm PaK38 páncéltörő löveg együtt fejlesztették ki a harckocsi löveg változatát, az 5cm KwK39 L/60-t. A korábban kifejlesztett 5cm KwK38 L/42 löveget cserélték le gyenge tűzereje miatt. A harckocsi löveg fejlesztésnek volt egy másik iránya is A Panzerkampfwagen II Leopard könnyű felderítő harckocsihoz kifejlesztettek egy másik változatot is, a 5cm KwK 39/1 néven. A löveg csőszájfékes különleges kialakítású lövegpajzzsal. Ezt a löveget és toronykialakítást a Puma nehéz páncélautónál később felhasználták.
A harckocsi löveg technikai adatai megegyezik a páncéltörő lövegével. Lényeges eltérés, hogy a vízszintes ékzárat a lőszeradagolás megkönnyítésére és a lövegtorony behatárolt harctere miatt a lövegzárat függőlegesre módosították. A Panzerkamfwagen III-nál felhasznált lövegeknél elhagyták a csőszájféket.
A löveg előállítási költsége 5000 RM és 8000 lövés után cserélni kellett.
A harckocsi löveg harcászati története a Panzerkampwagen III harckocsihoz köthető, mert csak ehhez a típushoz alkalmazták. A 1942-43-ben főleg a keleti fronton, egyre erősebb szovjet harckocsik avulttá tették a Panzerkampfwagen III harckocsit, gyenge tűzereje és páncélzata miatt. Helyét a 7,5cm-es harckocsi löveggel felszerelt Panzerkapfwagen IV vette át és 1943-ban fokozatosan leálltak gyártásával (23db M változat készült 5cm-es löveggel).
Panzerkapfwagen II Leopard (VK 1602)A harckocsi löveg harcászati története a Panzerkampwagen III harckocsihoz köthető, mert csak ehhez a típushoz alkalmazták. A 1942-43-ben főleg a keleti fronton, egyre erősebb szovjet harckocsik avulttá tették a Panzerkampfwagen III harckocsit, gyenge tűzereje és páncélzata miatt. Helyét a 7,5cm-es harckocsi löveggel felszerelt Panzerkapfwagen IV vette át és 1943-ban fokozatosan leálltak gyártásával (23db M változat készült 5cm-es löveggel).
1942-ben fejlesztették ki a könnyű felderítő harckocsit, melynek páncélzata és fegyverzete lényegesen erősebb volt a többi Panzer II változatnál. Költségei miatt mindössze 1 prototípus készült el, de a kifejlesztett harckocsi részeit több típusnál használták fel. Így például a tornyot és a löveget a Puma nehéz páncélautónál . A kísérleti harckocsihoz csőszájfékes löveget fejlesztettek ki.
Panzerkampfwagen III Ausf. F L/60 (Sd.Kfz.141) késői változat
1942/43-ban az összes harcképes harckocsit (10db) átfegyverzik 5cm KwK39 L/60 lövegre. A harckocsik 1944 végéig, a 116. Páncélos Hadosztály kötelékében maradtak szolgálatban.
Panzerkampfwagen III Ausf. H L/60 (Sd.Kfz.141) késői változat
A H változatot Hitler parancsa ellenére a Waffenamt (Fegyverügyi Hivatal) a rövid L/42 löveggel szerelte fel. 1941-ben azonban, nem nagy számban L/60-as löveggel is készült a változat.
Panzerkampfwagen III Ausf. J L/60 (Sd.Kfz.141) késői változat
1941-ben a J L/60 változatból 40, 1942-ben 1067 készült el. A páncélos hadosztályok gerincét alkották, de az új löveggel sem voltak elég hatékonyak a szovjet páncélosokkal szemben.
Panzerkampfwagen III Ausf. L (Sd.Kfz.141)
A változat csak L/60 lövegekkel gyártották, bár állítólag a Viking 5. SS Páncélos Hadosztály a kurszki csata után, Sztalino térségében vívott védelmi csatákban kapott L/42 rövid csövű L változatot, bár erről a szakirodalom nem tesz említést. A változatból 653 készült, de gyenge páncélzata és tűzereje miatt 1942 decemberében leállították a gyártását.
Panzerkampfwagen III Ausf. M (Sd.Kfz.141)
A változatot 1942 októbere és 1943 februárja között gyártották 5cm KwK39 L/60 löveggel. Elsőként ezt a változatot szerelték fel kétoldalt vékony páncélból készült köténylemezzel. Ez volt az utolsó Panzer III változat, mely 5cm páncéltörő löveggel volt felszerelve.
Panzerbefehlswagen III Ausf. K
A parancsnoki harckocsit 1942 és 1943 között fejlesztették ki és 50 készült el L/60 löveggel.
5cm PaK 38 páncéltörő löveg technikai adatai:
Általános adatok:
gyártó ország: Németország
rendszeresítette: Németország
rendszeresítette: Németország
gyártó üzem: Rheinmetall-Borsig AG (Düsseldorf)
Ardeltwerke (Eberswald)
Gustloffwerke (Weimar)
Ostlandwerke (Königsberg)
Ardeltwerke (Eberswald)
Gustloffwerke (Weimar)
Ostlandwerke (Königsberg)
gyártás időpontja: 1939-1943
bevetés időpontja: 1940
szolgálati idő: 1940 december-1945
típusszáma: M 40
vontatás módja: gépi erő
típusból készül: 9.568 db
kezelő létszám: 5 fő
gyártási költség: 10.600 RM
bevetés időpontja: 1940
szolgálati idő: 1940 december-1945
típusszáma: M 40
vontatás módja: gépi erő
típusból készül: 9.568 db
kezelő létszám: 5 fő
gyártási költség: 10.600 RM
gyártási munkaidő szükséglete: 1800 m. óra
A löveg technikai adatai:tömeg (szállítási): 1062 kg
tömeg (harci): 986 kg
löveg hossza: 3,750 m
löveg szélessége: 1,830 m
löveg magassága: 1,105 m
has magasság: 0,320 m
kerekek nyomtávolsága: 1,630/1,520 m*
lövegkerék átmérője: 80 cm
lövegkerék szélessége: 9 cm
tömeg (harci): 986 kg
löveg hossza: 3,750 m
löveg szélessége: 1,830 m
löveg magassága: 1,105 m
has magasság: 0,320 m
kerekek nyomtávolsága: 1,630/1,520 m*
lövegkerék átmérője: 80 cm
lövegkerék szélessége: 9 cm
űrméret: 50,00 mm
űrmérethossz (elméleti): L/60
űrmérethossz (gyakorlati): L/63,5
csőhossz: 2975 mm
csőfurat hossza: 2825 mm
csőhuzagolás hossza: 2393/2343 mm*
töltőűr hossza: 37 cm
huzagolás mélysége: 0,70 mm
huzagolás szélessége: 4,55 mm
huzagszám: 20
űrmérethossz (elméleti): L/60
űrmérethossz (gyakorlati): L/63,5
csőhossz: 2975 mm
csőfurat hossza: 2825 mm
csőhuzagolás hossza: 2393/2343 mm*
töltőűr hossza: 37 cm
huzagolás mélysége: 0,70 mm
huzagolás szélessége: 4,55 mm
huzagszám: 20
lövegzár súlya: 292 kg
hátrasiklás hossza - normál: 670-700 mm
hátrasiklás hossza - határérték: 720 mm
hátrasiklás hossza - normál: 670-700 mm
hátrasiklás hossza - határérték: 720 mm
lövésgyorsaság: 12-14/15 lövés/perc*
oldalszög: 60 fok
emelkedési szög: -8+25 fok
irányzó távcső : ZF 3x8 (fok)
zárszerkezet: vízszint. mozgó ékzár
lövegpajzs: 2x4mm acéllemez
lövegkerék anyaga: tömör gumi
lövegtalp típusa: terpesz
lövegtalp anyaga: acélcső
oldalszög: 60 fok
emelkedési szög: -8+25 fok
irányzó távcső : ZF 3x8 (fok)
zárszerkezet: vízszint. mozgó ékzár
lövegpajzs: 2x4mm acéllemez
lövegkerék anyaga: tömör gumi
lövegtalp típusa: terpesz
lövegtalp anyaga: acélcső
lőtávolság: 9400 m PzGr. gránáttípusnál
lőtávolság: 7680 m SprGr. gránáttípusnál
(* korabeli leírások eltérő adatai)
Löveg pontossági adatai:lőtávolság: 7680 m SprGr. gránáttípusnál
(* korabeli leírások eltérő adatai)
lőszer típusa: APHE-PzGr.
Szórási pontosság
500 m 100 %
1000 m 100 %
1500 m 98 %
Tüzelési pontosság
500 m 100 %
1000 m 95 %
1500 m 68 %
Lőszerei:500 m 100 %
1000 m 100 %
1500 m 98 %
Tüzelési pontosság
500 m 100 %
1000 m 95 %
1500 m 68 %
Fajta: Panzergranatpatrone APHE (Armour Piercing High Explosive - robbanó páncéltörő töltény )
Típus: PzGr.
Súlya: 2,05 kg
Kezdősebessége: 835 m/sec
Típus: PzGr.
Súlya: 2,05 kg
Kezdősebessége: 835 m/sec
Páncélátütő képesség 30 fokos becsapódási szögnél:
100 m 67,00 mm
500 m 57,00 mm
1000 m 44,00 mm
1500 m 34,00 mm
100 m 67,00 mm
500 m 57,00 mm
1000 m 44,00 mm
1500 m 34,00 mm
Fajta: Panzergranatpatrone 39 (APCBC Armour Piercing Capped Ballistic Cap – szélsapkás, lágyorrú, acél magvas páncéltörő töltény )
Típus: PzGr.39
Súlya: 2,05 kg
Kezdősebessége: 823 m/sec
Páncélátütő képesség 30 fokos becsapódási szögnél:
100 m 73,00 mm
500 m 61,00 mm
Típus: PzGr.39
Súlya: 2,05 kg
Kezdősebessége: 823 m/sec
Páncélátütő képesség 30 fokos becsapódási szögnél:
100 m 73,00 mm
500 m 61,00 mm
1000 m 50,00 mm
1500 m 40,00 mm
1500 m 40,00 mm
Fajta: Panzergranatpatrone 40 APCR(Armour Piercing Composite Rigid – kemény-magvas páncéltörő töltény)
Típus: PzGr. 40
Súlya: 0,89 kg
Kezdősebessége: 1180 m/sec
Páncélátütő képesség 30 fokos becsapódási szögnél:
100 m 130,00 mm
500 m 72,00 mm
1000 m 38,00 mm
Típus: PzGr. 40
Súlya: 0,89 kg
Kezdősebessége: 1180 m/sec
Páncélátütő képesség 30 fokos becsapódási szögnél:
100 m 130,00 mm
500 m 72,00 mm
1000 m 38,00 mm
Fajta: Panzergranatpatrone 40/1 APCR(Armour Piercing Composite Rigid – kemény-magvas páncéltörő töltény)
Típus: PzGr. 40/1
Súlya: 0,925 kg
Kezdősebessége: 1130 m/sec
Páncélátütő képesség 30 fokos becsapódási szögnél:
100 m 116,00 mm
Típus: PzGr. 40/1
Súlya: 0,925 kg
Kezdősebessége: 1130 m/sec
Páncélátütő képesség 30 fokos becsapódási szögnél:
100 m 116,00 mm
500 m 76,00 mm
Fajta: Sprenggranatpatrone 38 HE (High Explosive- Repesz-Robbanó töltény)
Típus: SprGr.18
Súlya: 1,820 kg
Kezdősebessége: 550 m/sec
Típus: SprGr.18
Súlya: 1,820 kg
Kezdősebessége: 550 m/sec
Fajta: Stielgranat 42 HEAT(nyeles páncéltörő gránát)
Típus: Steilgranat 42
Súlya: 13,500 kg
Kezdősebessége: 160 m/sec
Páncélátütő képesség 30 fokos becsapódási szögnél:
200 m 180,00 mm
Típus: Steilgranat 42
Súlya: 13,500 kg
Kezdősebessége: 160 m/sec
Páncélátütő képesség 30 fokos becsapódási szögnél:
200 m 180,00 mm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése